PROGRAM WDRAŻANIA
MODELU PARTNERSTWA LOKALNEGO
NA TERENIE POLSKI 2002 – 2004
pod honorowym patronatem
Pana Prezydent RP
opracowany przez Departament Pracy Stanów Zjednoczonych
Informacje OGÓLNE DOTYCZĄ PROGRAMU
Tytuł programu |
PROGRAM WDRAŻANIA MODELU PARTNERSTWA LOKALNEGO NA TERENIE POLSKI |
Cele programu |
|
Przewidywane efekty programu |
|
Uzasadnienie
|
Model Partnerstwa Lokalnego Amerykańskiego Departamentu Pracy został opracowany na podstawie wieloletnich badań i obserwacji światowego rynku pracy. Głównym atutem Modelu jest jego zintegrowany system oddziaływania, bowiem każdy z komponentów Modelu odnosi się do innego podstawowego elementu rzeczywistości społeczno-politycznej państwa: człowieka, społeczności lokalnej i przedsiębiorstwa.
Jego szczególną zaletą jest to, że nie współzawodniczy z istniejącym systemem pomocy, wręcz przeciwnie uzupełnia go o nowe instrumenty, a także pozwala skuteczniej wykorzystać już istniejące narzędzia i środki. W Polsce stopa bezrobocia jest nadal wysoka i ma tendencję wzrostową. Szczególnie zagrożone są województwa na północy i na wschodzie Polski. Są to tereny rolnicze i rolniczo-przemysłowe. Zwolnienia grupowe trwają z przyczyn zakładu pracy. Przewidywana jest dalsza restrukturyzacja górnictwa, hutnictwa, służby zdrowia i w resorcie edukacji. Równolegle obserwuje się stały wzrost zarejestrowanej młodzieży bezrobotnej (34% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych), która ze względu na wyż demograficzny nie może znaleźć miejsc pracy. Sytuację pogorszyły powodzie na południu, zachodzie i północy Polski. Zniszczeniu uległo wiele zakładów pracy. Od 1 stycznia 2000 roku, po reformie administracyjnej, bezrobocie i łagodzenie skutków zwolnień grupowych jest zadaniem samorządu wojewódzkiego i powiatowego. Zadania w tym zakresie mieszczą się w ramach kompetencji sformułowanych przez Ustawę z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Samorząd wojewódzki (Zarząd Województwa, którym kieruje Marszałek) odpowiada za: "prowadzenie polityki regionalnej w zakresie przeciwdziałania bezrobociu poprzez inspirowanie oraz koordynowanie realizacji programów wojewódzkich". (art.5 ust.1 pkt. 8), a także "organizowanie lokalnych programów mających na celu tworzenie nowych miejsc pracy i likwidację negatywnych skutków bezrobocia lub wspieranie rządowych programów restrukturyzacyjnych" (art.5.ust.1 pkt. 10). Ww. zadania marszałkowie 16 województw realizują poprzez swoje jednostki samorządowe: 16 Wojewódzkich Urzędów Pracy oraz 50 Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej (po 3- 5 w województwie). Jednostki podległe marszałkom finansuje i utrzymuje samorząd województwa. Wojewódzki Urząd Pracy otrzymuje również środki finansowe z Funduszu Pracy. Samorząd powiatowy (Starosta i Zarząd Powiatu, którym kieruje starosta oraz radni samorządu powiatowego, którzy uchwalają lokalne uchwały, w tym też dotyczące realizacji zadań powiatu w zakresie bezrobocia) odpowiada za: "podejmowanie i realizacja działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia i jego skutków" (art.6a pkt.2.) Ww. zadania starostowie 324 powiatów realizują poprzez swoją jednostkę samorządową Powiatowy Urząd Pracy, Powiatową Radę Zatrudnienia, której Przewodniczy Starosta (zasiadają w niej przedstawiciele Rady Powiatu, związków zawodowych, pracodawców oraz przedstawiciele Izb Rolniczych). Wspierają ich w realizacji zadań Radni z Komisji Bezrobocia w Radzie Powiatu, którzy też przygotowują projekty uchwał dot. lokalnego prawa każdego powiatu, m.in. dot. PUP. Powiatowe Urzędy Pracy utrzymuje i finansuje samorząd powiatowy oraz działają w oparciu o dodatkowe środki z Funduszu Pracy. |
Zadania poszczególnych partnerów |
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO, MAŁOPOLSKIEGO, LUBELSKIEGO, ZACHODNIOPOMORSKIEGO, ŚWIĘTOKRZYSKIEGO, DOLNOŚLĄSKIEGO, MAZOWIECKIEGO, OPOLSKIEGO, ŚLĄSKIEGO, KUJAWSKO – POMORSKIEGO I ŁÓDZKIEGO.
WORLDWIDE STRATEGIES INC.
ZWIĄZEK POWIATÓW POLSKICH
POWIATY UCZESTNICZĄCE W PROGRAMIE
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
Ambasada USA
INSTYTUT WSPÓŁPRACY I PARTNERSTWA LOKALNEGO
|